fredag 1. januar 2010

Trygghet og mestring gir trivsel

Godt nytt år og velkommen til ny sesong i Tangmoen.

Tangmoen ble stiftet høsten 1978 og i første sesong året etter stilte klubben to lag. Seniorer i 6.divisjon og i tillegg ett lag i Lilleputt (11-12-åringer) under ledelse av Hugo Reinan. Historien forteller at Hugo var særlig flink til å ta vare på alle spillerne, og at samholdet i laget var godt - på tross av heller dårlig poengfangst. Under en seniortrening høsten-79 kom lilleputtene bærende på en av spillerne på gullstol og seniorene lurte på om første seier var landet, men neida laget hadde tapt 10-1. Men gutten som ble løftet som gull var den første til å score mål for laget - derfor den store jubelen - han var dagens helt....

I Tangmoen er vi i stor grad flinke til å ta vare på alle. Vi er en relativt liten skolekrets og har således inget annet valg hvis vi ønsker å opprettholde lag. Samtidig ser vi at det faller naturlig for oss og tenke bredere enn gjennomsnittet - vi er ekstra flinke til å inkludere - vi topper ikke lag og jakter ikke resultater. Dette skal vi bli enda bedre til og ser fram mot å utøve dette i 2010. Ta vare på alle - uansett hvor langt de har kommet i utviklingen eller hvilke ambisjoner de har for øyeblikket.

Fotballforbundet har tre grunnverdier for barnefotball, som er verdt å lese gjennom titt og ofte. Dette er verdier vi som klubb alltid skal jobbe etter. Les gjennom og tenk litt over om du som trener, leder, forelder eller spiller har dette med deg i din hverdag;

Likhetsprinsippet
Gjelder innad i ett lag. Bygger på filosofien om at alle barn skal gis like muligheter til å kunne delta i fotballen, uavhengig av nivå, alder, kjønn eller kulturell bakgrunn. Konsekvensene vil være at alle får delta med likt utgangspunkt. La alle spille like mye og la alle i tur få spille fra start! Dette for at alle barna skal få muligheten til å oppleve et fotballspill både gjennom trening og kamp.Topping av lag skal ikke forekomme i barnefotballen!

Jevnbyrdighetsprinsippet
Gjelder forholdet mellom lagene. Bygger på filosofien om at en skal etterstrebe jevnbyrdighet både i trening og kamp, for på den måten å skape spenning, glede og engasjement.
Konsekvensene av dette prinsippet vil være at alle lagene må starte ”likt på startstreken”. Dersom et lag topper – mens andre lag lar alle spillerne få spille like lenge, vil dette skape et ulikt utgangspunkt for kampen. Ingen lag er tjent med å vinne 17-0 – eller å tape 0-17!

Breddeformelen: Trygghet + Mestring = Trivsel
Trivsel har et ganske ”romslig” innhold som på en måte favner mange viktige følelsesbegreper. Både fellesskap, glede, inkludering og tilhørighet skaper trivsel eller er forutsetninger for trivsel.
Trygghet vil også helt klart være et sentralt element i det å trives. At barnet føler den rette tryggheten både i forhold til aktiviteten, sine medaktører og ikke minst til de voksne i idrettsmiljøet. Som grunnlag for frigjøring av energi og utfoldelse er trygghet et grunnleggende behov hos barn.

Mestring handler om å få til noe, klare en oppgave, ta en utfordring – beherske den, oppnå et mål - alene eller i samhandling og samspill med andre. Dette er et meget sentralt behov for oss mennesker – også for barn! Det å mestre noe utløser positive og gode følelser som både glede, selvverd, stolthet og selvtillit. I arbeid med barn er det derfor fundamentalt å tilpasse aktivitetene slik at spillerne opplever mestring – dette gjelder også de som ikke er så flinke rent idrettslig!

Hvor flink er du som trener og lagleder til å ta vare på alle og gi alle et trygt og riktig tilbud? Ta fotballforbundets egen KVALITETSSJEKK nå - så får du kanskje svaret....?

Lykke til i 2010 alle sammen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar